Tuesday 3 June 2014

Uji IQ anak anda

Salam ceria semua!

Aku nak share dengan korang buku IQ ni. Buku IQ ni aku beli kat badan cemerlang Angsana JB. Sebab buku ni nampak macam best je, lepas tu mudah je nak buat, jadi aku belikan untuk basirah. Aku nak tengok sejauh mana basirah boleh berfikir untuk cari jalan penyelesaian. Harga buku ni pon x la mahal, rm 5.90 je, ada 150 page. Dalam puzle ni macam-macam gambar ada. Memang menarik untuk kanak2.

Buku ni bukan je nak bagi kanak2 berfikir tapi kanak2 boleh belajar kenal gambar2 yang ada dalam buku ni. Percayala,  korang akan x terlayan nak jawab soalan. Kalau basirah die tanya macam2, tanya, ni ape ummi, kenapa die nak bite ummi, mana kasut die ummi. Dan macam2 lagi soalan ni.

Sebelum nak biarkan anak buat sendiri puzzle ni, korang ajar la dulu. Tunjuk die jalan mana yang boleh ikut, mana yang x boleh. Contohnya, aku ajar basirah, kalau laluan tu ada halangan aku bagitau die,jalan tutup, kalau x ada halangan bagitau, jalan bukak buleh jalan terus. Kalau x boleh jalan pusing balik. Kita buat sama dengan anak dulu. Bila anak macam dah paham, biarkan die buat. Kalau die macam keliru lagi, tunjuk kan die jalan yang betul. Pecayala, sekali anak korang dah tau buat, die non stop nak buat je. Sampai x larat pulak nak layan. Dalam masa 3 hari basirah dah hampir siapkan semuanya. Dan akhirnya semua siap.

Jadi buat korang semua cuba la belikan buku puzzle ni. Semoga dapat memberikan kegembiraan kepada anak korang.

No comments:

Post a Comment