Wednesday 4 June 2014

Jom kreatif untuk anak lebih seronok belajar

Salam ceria semua pembaca blog.

Aku nak kongsi sikit xtvt aku dan basirah petang semalam. Niatnya aku nak buat pagi ni tapi bila basirah dah nampak aku pegang gunting dengan katalog singer, die dah xcited. Terus cari alatulis die, drawing blog, siap tunggu depan aku. Jadi aku buat jela terus. Basirah x berganjak pon masa aku tengah gunting gambar2 kat katalog tu. Setia sungguh die.

Apa yang aku nak buat kali ni? Apa yang aku nak ajar basirah? Haaaa.....,kali ni nak lebih kreatif sikit. Aku nak ajar setiap bahagian dalam rumah. Contohnya apa barang atau perabot yang ada di ruang tamu, dapur, bilik. Sudah pasti setiap perabot berbeza bagi setiap bahagian dalam rumah kan. Mujurlah jugak ada kamus bergambar, dan ini memudahkan aku nak terangkan kat basirah. Perabot rumah pulak lebih kurang je macam dalam kamus bergambar tu, jadi lagi senang la.

Mula-mula aku terang dulu, bahagian yang sedang aku duduk ni bahagian ruang tamu. Kene kreatif sikit la nak terang. Lepas tu bagitahu kat ruang tamu ada apa. Biar anak tengok keliling die. Kalau anak tu macam blur, bantu die bagitau, ada jam, sofa, meja, tv, kabinet dan yang berkaitan. Ataupon, korang tunjuk benda tu, biar anak yang bagitau benda apa.Kalau korang ada kamus bergambar, tunjukkan pada anak, dan bandingkan persamaan dalam rumah korang. Macam tu la jugak bahagian dapur dan bilik. Xtvt ni sebenarnya bagus, sebab menggalakkan pergerakan tubuh badan kanak-kanak, sebab korang perlu bangun dan tunjuk satu2 barang yang ada. Xtvt ni juga sekaligus dapat menambahkan pembendaharaan kata anak2. Contohnya kalau kita masak kita memang xde la nak tunjuk sudip segala benda tu, tapi bila kita buat xtvt macam ni, kita sedang berikan die satu pelajaran baru. Biarkan anak korang sentuh benda tu. Xtvt ni memang x akan boring.

Ha..kenapa pulak aku gunting katalog singer tadi? Sebabnya aku nak basirah pilih perabot yang ada dalam setiap bahagian rumah. Masa ni la kita nak uji daya ingatan dan pengetahuan anak kita sama ada die paham ke x. Bila die dah pilih gambar yang betul, biarkan die gam sendiri. Seronokkan? Xtvt ni sekaligus dapat mengeratkan hubungan korang dengan anak supaya jadi lebih rapat lagi. Bagi yang bekerja, cubala lakukan masa hari cuti. Mesti anak korang hepy.

Ok, sekian saje la xtvt kreatif yang aku nak share dengan korang. So, enjoy the picture.

No comments:

Post a Comment