Wednesday 28 May 2014

Latih anak melukis

Salam ceria semua. Apa yg korang buat sekarang ni? Makan? Membaca? Layan anak? Hehehheh...malam ni xde plak citer best,  jd bg can kat basirah tgk kartun. Suke la die dpt tgk kartun peberet die. Layankan jela. Jadi aku pon merajinkan diri untuk tulis kat blog aku ni.

Topik aku kali ni latih anak melukis. X kisah la gambar apa sekali pon, ikan ke, rama2 ke, rumah ke, asalkan benda tu benda yang mudah untuk die lukis. Tapi sebelum suruh die lukis kita la yang kene ajar. Mulakan dengan mengajar lukis benda yang simple. Contohnya ikan. Mula2 kita bgtau die lukis bujur besar. Lepas tu lukis bulat kecil untuk mata, lepas tu lukis tiga segi untuk ekor dan insang. See!!! Dah jadi ikan kan?! Sangat senang, jadi anak pon mudah nak lukis. masa dah jadi bentuk ikan tu, bagitau la jugak ikan tinggal kat mana, terangkan bahagian badan ikan ada mata,ekor, dan perkara yg mudah yg die boleh belajar dan tingkatkn pengetahuan die. nanti die akan tau ikan hidup dalam air. see, dalam masa yang sama kita boleh akar sains sekali. mudahkan??

Seingat aku gambar pertama yg basirah lukis gambar orang. Die imaginasi sendiri, aku x ajar pon. Lepas tu die suke buat kartun oggy plak, siap ada pusat lagi..hahahhha.....

Umur berapa tahun nak mulakan melukis ni? Aku pon  xtau nak cakp kan, tp biasanya naluri ibu tahu tahap perkembangan anak memasing. Macam basirah,  die belum setahun memang dah biasakn die pegang pen atau pensel, kemudian aku bg die conteng kat kertas. Walaupon memg entah apa2 yang die tulis, tp tujuan aku untuk die biasakan gunakan pensel, nanti xde la tangan die keras. Adik die awfiyah yg 9 bulan sekarang pon aku dah biasakan bg pegang pensel atau berus,bukan main eksen lg si kecik tu. Bila dah dibiasakan dari awal, jadi bila die dah masuk 2 tahun anak lg mudah nak belajar menulis atau melukis.

Tapi perlu ingat, nak ajar anak lukis pon kene ada cara. Kita bg satu imaginasi yg mudah untuk die paham. Kalau rumah tu kita ckp la lukisn yg bersegi dulu. Secara x langsung kita dah ajar anak bentuk sekali. Kalau anak sush nak ikut apa yg kita ajar, kita pegang tangan die sekali. Bila dia dah blh lukis puji la sebanyak mungkin. Nak puji pon kene la ada gaya, buat muka teruja sikit, tepuk tangan ke, ajak die hi-5 ke, baru la die pon seronok nak lukis lagi. Kalau kita puji pon gitu2 je, die pon xde mood nak lukis dah, penyudahnya, die nak tengok tv pulak.

jadi tips mudah untuk pupuk minat anak melukis

-lukis gambar yg mudah

-beri pujian

-belikan pensel yang ada gambar kartun atau yg menarik minat die

SEMUA AKAN JADI MUDAH KALAU KITA LAKUKAN SEKALI BERSAMA ANAK.


No comments:

Post a Comment