Thursday 26 February 2015

HOMESCHOOL: Sains; Kenali bahagian badan kura-kura

      Salam ceria semua! Hari ni nak ajak semua belajar sains. Ala, mudah je, tak yah ajar yang heavy sangat, yang senang faham je, lagipon kita nak ajar budak kecil. Seperti yang korang dah maklum, tajuknya bahagian badan kura2. Jadi apa yang kita perlukan? Teori ke praktikal? Haaaaaaaa..... Untuk aku, aku pilih teori dan praktikal. Praktikal maknanya kura2 kena ada sekali la. Kebetulan pulak aku memang ada bela 2 ekor kura2. Jadi lagi senang proses pembelajaran sains untuk anak.

     Sebelum nak ajar praktikal, korang ajarlah teori. Cari buku yang ada gambar kura2. Terangkanla sikit:

- kura2 ada 4 kaki
- ade cengkerang yang keras di belakang badan
- mata
- mulut
- ekor
- hidup di air dan darat
- jalan seperti merangkak
- boleh masukkan kaki dan kepala ke dalam cengkerang
- makan sayur

Haaaaa...nampak tak banyak benda yang korang boleh ajar sains dekat anak korang. Gambar kura2 tu tak kisahlah, kartun ke atau gambar sebenar. Nak lagi bagus biarlah gambar yang ada keterangan sikit. Kalau tak ada pon tak ape.

Sekarang we move to praktical. Nak ajar apa pulak? Macam mana nak mulakan? Senang je, ikut kreativiti korang. Boleh terangkan; mulakan dengan ayat, "jom kita belajar sains, hari tu kita dah tengok gambar kura2kan. Sekarang jom pegang"

- tanya anak bahagian badan kura2 untuk uji die masih ingat atau tak pembelajaran secara teori sebelumnya. Biasanya anak kecil akan ingat sebab ingatan diorang tajam.

- biar anak usik setiap bahagian badan kura2

- minta anak rasa cengkerang kura2, disini kita dah boleh ajar anak bezakan benda yang keras dan lembut. Kena pantau bebetul, kang di tekannye sekuat hati kura2 tu, naya pulak. Hahahah...

- tanya lagi, kura2 boleh hidup kat mana. Kalau korang memang bela kura2, anak akan tahu sendiri kura2 boleh hirup dalam air dan tanah. Sebab die lihat sendiri kehidupan kura2 tu.

- biarkan anak korang explore kura2 tu. Bagi la can die nak main dalam setengah jam ke. Tapi korang kena pantau sekali. Kalau tak nazak kura2 tu.

- bila dah habis belajar tentang kura2, pastikanlah  basuh tangan ye.

Haaaa.....best tak???? Kepada yang tak ada kura2 jangan risau, korang boleh ajar secara teori je. Korang ajar praktikal untuk haiwan yang ada dengan korang je. Kucing ke, arnab ke. Tak pon bawak je pegi zoo, lagi senang. Banyak haiwan yang die boleh tengok sendiri. Jadi selamat mengajar sains!

No comments:

Post a Comment