Tuesday 2 September 2014

KOLAJ? Apa tu? X pernah dengar? Meh baca sini!

Salam ceria semua pembaca. Seperti biasa, sihat x hari ni? Wokeh, tajuk entry yang nak dikongsikan hari ni, ialah KOLAJ. Apa itu kolaj? Siapa tahu? Aku pon sebelum ni x tahu maksudnya dan x pernah dengar pon perkataan tu, padahal zaman sekolah rendah dulu dah pernah buat masa kelas pendidikan seni. Kelas yang paling santai sekali. Ok, bagi yang nak tahu maksud kolaj, meh aku terangkan. Maksud kolaj ni aku cari dr mr. google, dan aku ringkaskan la kat sini.

Maksud kolaj:

- potong, koyak, gunting, gam, tampal pada sesuatu bahan permukaan. Juga didefinisikan hasil kerja menyusun dan tampal imej secara bertindih.

- berasal dari perkataan perancis 'coller' yg bermaksud menampal dan gam.

- bahan yang boleh digunakan seperti carikan kertas, tisu, surat khabar,majalah, daun kering dan kain.

Ini bermaksud, kita lukis dulu gambar apa yang nak ditampal, kemudian barula kita tampal di atas gambar yang dilukis tadi. Macam superimposed la.

Ha....sekarang korang faham x maksud die? Pernah buatkan mase sekolah dulu. Mesti korang dapat A kan. So, apa lagi, praktikkan la kat anak korang. Mesti bebudak akan teruja, seperti biasa la sebab main dengan gam. Hehehehe....

Wokeh, seperti biasa aku sertakan gambar yang berkenaan untuk tajuk entry ni. Semoga informasi dan ilmu yang disampaikan bermanfaat. Bye.

2 comments:

  1. ala..teringat zaman skolah rendah dulu..memg seronok n teruja..bagusla bila apply kat anak2 (y)

    ReplyDelete
  2. Sbnrnye byk bnda ms kite skolah dulu bh apply kt ank. Syokkk woooo...walopon kdg geram nk melayan perangai dep

    ReplyDelete